Ät varierat

varje dag

Vi försöker alla äta rätt och motionera. Men det är inte alltid så lätt. Världshälsoorganisationen rekommenderar att vi äter 5–9 portioner frukt och grönsaker varje dag**. Men många experter är bekymrade över att de frukter och grönsaker vi köper i affären idag inte innehåller så mycket näringsämnen som de gjorde förr. Vi har så hektiska scheman och aktiva liv att 75 procent av oss inte äter tillräckligt mycket av de rekommenderade mängderna, vilket ger upphov till en lucka mellan det vi äter och det vi behöver***. Även när frukt och grönsaker ingår i våra måltider, får vi ofta inte den variation vi behöver för att stödja vårt välbefinnande på rätt sätt. Vad kan vi göra?

Med hjälp av kosttillskott kan vi täppa till luckan i kosten och se till att våra kroppar får rätt urval näringsämnen i lämpliga mängder. Dessutom är kosttillskotten enkla att ta även om vardagen är hektisk.

**Källa: Världshälsoorganisationen/FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation. Diet, Nutrition, and the Prevention of Chronic Diseases; Report of a Join FAO/WHO Expert Consultation Geneva, World Health Organization, 2003 (Technical Report Series No. 916)
***Hall JN, Moore S, Harper SB, Lynch JW. Global variability in fruit and vegetable consumption. Am J Prev Med. 2009. 36(5):402-409. 

Det finns

luckor i vårt

dagliga

näringsintag

Vi vill leva sunt och må så bra som möjligt. Men om det förekommer näringsluckor i kosten kan våra kroppar inte reparera sig själva och förbli starka. Varför är det så svårt att äta tillräckligt mycket av de olika frukter och grönsaker vi behöver?

I vår moderna värld finns det flera saker som hindrar oss från att nå rätt balans. Vårt hektiska schema, varierande dieter och den ökande konsumtionen av förädlade livsmedel gör det svårt att äta en sund blandning av färska frukter och grönsaker. Höga nivåer av miljöfarliga ämnen och bekämpningsmedel och den försämrade kvaliteten på livsmedel som transporteras långa sträckor har fått många experter att betvivla näringsvärdet på produkterna i våra butiker. Många religiösa kostanvisningar och kulturella traditioner kan ytterligare begränsa valet av livsmedel, något som gör det ännu svårare att uppnå rätt balans.

Vi vill leva ett så fullvärdigt liv som möjligt, men luckorna i vår dagliga kost kan hindra oss från att njuta så mycket som vi förtjänar. Vi intar ofta våra måltider i farten och äter mat som innehåller mycket fett och socker. Även kraven från våra familjer kan göra det svårt att äta sunt. Att täppa till dessa näringsluckor är det första steget mot att leva ett aktivt och meningsfullt liv.

Frigör den

goda

näringens

kraft

Alla vet att vitaminer och mineraler är viktiga i vår kost, men visste du att din kropp inte fungerar utan dem? Vi behöver faktiskt en liten mängd av många olika vitaminer och mineraler i vår dagliga kost för att kunna växa och utvecklas normalt.

Makronäringsämnen som kolhydrater och fetter är våra primära energikällor. Proteiner utgör kroppens vävnad medan mineraler ger struktur och ingår i många ämnesomsättningsprocesser. Vitaminer är helt avgörande för välbefinnandet och vitaminbrist i kosten kan visa sig i form av många kroniska sjukdomar. Vattenlösliga vitaminer och många mineraler lagras inte i kroppen utan måste tillföras varje dag så att kroppen får det den behöver för att bevara ett optimalt välbefinnande. Fettlösliga vitaminer lagras i vårt fett, men om vi har luckor i kosten varje dag, kan vi drabbas av allvarliga kroniska besvär när dessa sammansättningar saknas.

Våra kroppar behöver också andra näringsämnen för att bevara balansen. Omega-fettsyror bidrar till hjärtats normala funktion samtidigt som de främjar ämnesomsättningen. Benstommen, hjärnan och blodet mår bra av rätt kombination av näringsrika vitaminer och mineraler, liksom antioxidanter som är kroppens naturliga försvar mot cellskador orsakade av arbete, föroreningar och stress. Vatten är nödvändigt för att undvika uttorkning och bidrar till normal reglering av kroppstemperaturen. Rätt kombination av näringsämnen i kosten kan hjälpa oss att njuta mer av livet och blir mindre sjuka.

Varje del av kroppen har särskilda behov för att kunna prestera så bra som möjligt:

Ögon: Vitamin A och karotenoider bidrar till att bibehålla normal synförmåga.

Tänder: Flour bidrar till att bibehålla tändernas mineralisering och kalcium behövs för att bibehålla normala tänder.

Benstomme: Kalcium ger en stark benstomme och vitamin D, vitamin K, fosfor, magnesium och zink bidrar till att bibehålla normal benstomme.

Blod: Järn, folsyra och vitamin B12 bidrar till normal bildning av röda blodkroppar, och vitamin K bidrar till normal blodkoagulation.

Nerver: Vitamin C, magnesium samt B-vitaminer som B12, B6, biotin, niacin, riboflavin och tiamin bidrar till nervsystemets normala funktion.

Vävnader, hud: Zink samt vitamin E och C bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress. Vitamin A, riboflavin, niacin, biotin och jod bidrar till att bibehålla normal hud.

Muskler: Vitamin D, magnesium, kalium och kalcium bidrar till normal muskelfunktion.

Celler: Vitamin C och E, klorid, kalium och zink bidrar till att hålla cellerna friska och vitaliserade.